Frasa 'tarbiyah basah' saya kira sudah menjadi
satu kelaziman bagi mereka yang berada dalam sistem tarbiyah. Tetapi, telah
menjadi satu fenomena yang merbahaya kepada Muslim apabila ke'istiqomah'an kita
dalam membuat amal ibadat dan bekerja di medan amal disandarkan kepada kualiti
dan kuantiti 'tarbiyah basah' yg diterima. Sehinggakan keberadaan sesetengah
daripada kita didalam satu-satu jemaah, turut disandarkan kepada sejauh mana
satu-satu jemaah itu 'basah' tarbiyahnya. Seringkali ayat-ayat seperti ini diungkapkan:
1. "Mutabaah amal ana makin berterabur
lah, sebab sudah lama tak dapat tarbiyah basah."
2. "Maaf kalau ana sudah jarang buat
usrah, sebab ana sendiri sudah lama tak dapat tarbiyah basah"
3. "Ana tak nak join Jemaah anta, sebab
Jemaah anta tarbiyahnya kering kontang.
Mungkin ayat-ayat diatas ada antara kita yang
pernah mendengarnya. Saya sendiri masih sangsi apa sebenarnya definisi
'tarbiyah basah' bagi mereka yang selalu mengungkapkannya. Tidak mengapa, kita
ketepikan soal definisi tersebut.
Tetapi apa yang ingin ditimbulkan di sini,
apakah fenomena futur, malas beramal, dan berat untuk bekerja di medan amal itu
disebabkan oleh tarbiyah yang tidak basah atau hati kita sendiri yang kering? Perkara
ini amat penting untuk kita semua fikirkan.
FENOMENA BERBAHAYA
Fenomena ini amat berbahaya. Tidak dinafikan,
kehadiran sahabat di sekeliling memberi kata-kata yang mengasyikkan hati untuk
bergerak bekerja di medan amal diperlukan bagi menguatkan semangat kita.
Tetapi, dalam melalui hidup sebagai Muslim, lebih-lebih lagi sebagai pekerja
dakwah, tidak selamanya sahabat akan berada disisi kita. Jadi, dalam situasi
ini, hati (iman) yang dimiliki oleh kita yang akan menentukan hala tuju kita.
Jika selama ini kita hanya bergantung kepada 'tarbiyah basah' yang disuap untuk
bergerak, maka akan hanyutlah kita dibawa arus futur, tetapi, jika kita sudah
mempersiapkan hati dengan kekebalan,
insyaAllah, kita kan terus istiqomah dan thabat. Disaat inilah pentingnya
kekuatan Tarbiyah Dzatiyah dimiliki oleh para pekerja dakwah.
Dalam melalui jalan dakwah yang panjang ini
juga, tidak selamanya kita akan menerima 'tarbiyah basah', akan tiba masanya
kita disajikan dengan 'tarbiyah kering'. Perkara-perkara seperti kerja-kerja
teknikal yang menimbun, meeting/musyawarah yang berpanjangan sehingga 2-3 jam,
berseorangan dalam gerak kerja, cacian mahupun kutukan sinis dari sahabat
sendiri akan menjadi resam dalam mengharungi jalan ini. Disini, hati yang basah
amat diperlukan disaat tarbiyah kering yang disajikan kepada kita, untuk
memastikan diri ini terus bergerak di medan amal.
TELUSURI SIRAH PERJUANGAN
Jika kita menulusuri sirah Nabi dan para
sahabat baginda, kita akan melihat berapa ramai sahabat2 yang dihantar ke
kawasan-kawasan di luar Mekah dan Madinah untuk berdakwah kepada masyarakat,
bahkan ada sahabat yang dihantar berdakwah berseorangan. Jika para sahabat ini
hanya mengharapkan 'tarbiyah basah' daripada Rasulullah, mana mungkin mereka
mampu bergerak bersungguh-sungguh menyebarkan risalah agung ini berseorangan
dicelah-celah masyarakat yang penuh jahiliyyah. Pokok pangkalnya, hati yang
diserap iman yang teguh yang menjadi asbab kekuatan.
Apakah solusi bagi menguatkan hati kita yang
kering lagi rapuh ini? Kita boleh dapatkan jawapannya di dalam hadis Rasulullah
ini:
Dari Abdullah Ibnu Umar r.a
meriwayatkan, Rasulullah bersabda:
“Seseungguhnya hati ini dapat berkarat
sebagaimana berkaratnya besi bila terkena air.” Kemudian, beliau ditanya,
“Wahai Rasulullah, bagaimana membersihkannya?” Rasulullah saw bersabda, “
Memperbanyak mengingati maut dan membaca Al-Quran.”(Hadis riwayat Al-Baihaqi)
Jadi, ayuhlah sahabat, kita teguhkan hati,
kerana kelesuan kita bukan disebabkan tarbiyah yang tidak basah, tetapi kerana
hati dan jiwa kita yang kering.
masyaAllah its true... keep on writing
ReplyDeleteDr Puteri/Weyda kan? insyaAllah. :)
ReplyDelete